יש לנו, בני האדם, נטייה לרצות את ה"כאן ועכשיו" – בין אם זה לפתוח בלוג, לפתח אפליקציה או לפתוח חנות. אנחנו נוטים להיות חסרי סבלות וישר קופצים למשימה. בפרויקטים גדולים התכונה הזאת יכולה להוות מכשול. פרויקטים גדולים שמצריכים השקעה של זמן, אנרגיה ובדרך כלל גם הרבה כסף הם לא משימה שפשוט "קופצים עליה", אלא דבר שעלינו לגשת אליו בצורה שקולה יותר ומחושבת.

ניתן להקביל את זה לבניית בית – כשאנחנו רוצים לבנות בית, אנחנו לא ישר לוקחים פטיש, מסמר וניגשים לבנות. אנחנו חוקרים קודם, מתכננים, בודקים ורק אז ניגשים לשלב הבנייה.
בעולם הדיגיטלי משום מה, עקרון שלב התכנון מתפספס. מרוב שהוא בסיסי, הוא הופך למובן מאליו. 

תחום אפיון חווית משתמש (UX) הוא בדיוק הדבר הזה – חקירה, תכנון ובדיקה של ממשקים דיגיטליים.

מה עושים כשמאפיינים חווית משתמש?

על קצה המזלג: יש כמה שלבים עיקריים שחייב לעשות כדי שאפיון יהיה מקיף ויגע ברוב הנקודות, ואלו הם:

1. הגדרת מטרות ויעד

הגדרות מדויקות של מה אנחנו רוצים שהממשק ישדר, על מה אנחנו רוצים שהוא יענה, ומה אנחנו רוצים שהוא יכיל. שלב זה צריך להתחיל מנקודת מבט סובייקטיבית ולהמשיך בנקודת מבט אובייקטיבית.

2. הגדרת ואיפיון קהל היעד

הגדרת קהל היעד, איפיון צרכים ובעיות של קהל היעד. השלכת הצרכים והבעיות על הממשק - איך הממשק עוזר לקהל היעד בצורך שלו? (אפשר לקרוא קצת יותר בהרחבה כאן)

3. סידור המידע באתר

ארגון וסידור המידע והפיצ'רים בממשק, במבנה היררכי שיהיה נוח לקהל היעד לגשת אליו ובו זמנית שיהיה גם קורא לפעולה.

4. פרוטוטייפ (wire frames)

בניית פרוטוטייפ בסיסי (מעין המחשה של הממשק) לפני בניית הממשק בתוכנה בכדי לוודא כי האפיון עד כה נעשה בצורה יסודית. במהלך בניית הפרוטוטייפ בדרך כלל עולות בעיות שלא ראינו בשלבים הקודמים. פרוטוטייפ איכותי מצמצם משמעותית את זמן עיצוב ובניית הממשק.

5. בדיקות שמישות

בדיקות שמישות הממשק נערכות עם אנשים המתאימים לקהל היעד המוגדר, על מנת לוודא שהממשק מובן ומוביל את המשתמשים למקומות שרצינו שיגיעו אליהם.

כמובן שככל שהפרויקט יותר גדול ומורכב כך צריך לערוך יותר מחקרים, לבדוק ולתשאל בצורה יסודית יותר. לפרויקטים גדולים, בעלי עומק ותוכן רב חובה לקחת אנשי מקצוע שיובילו את תהליך האיפיון בצורה המקצועית ביותר. ובפרויקטים קטנים לעומת זאת (אתרי תדמית ובלוגים קטנים למשל) אפשר לחלק את תהליך האפיון לחלק שאותו עושים עצמאית ולחלק שבו נעזרים במאפיין לביקורת והכוונה קלה.

למה כדאי להיעזר בשירותו של מאפיין לפחות בחלק מהתהליך?

לפעמים אנחנו רואים את הפרויקט שלנו בצורה אחרת מקהל הלקוחות שלנו, אנו מאמינים בדבר מסוים והולכים איתו קדימה, אך אין לנו את האובייקטיביות של אדם שמגיע מבחוץ. מאפיין מקצועי מסתכל בעין ביקורתית על הפרויקט, מוצא את היתרונות והחסרונות – מה צריך לשפר ומה צריך להבליט, ויודע לתת נקודת מבט חדשה על תכנון הממשק שלך.

בכלל, נקודת מבט אובייקטיבית ורעננה היא תמיד רעיון טוב כשמדובר באפיון. בדרך כלל כשאנחנו נכנסים לאיזשהו רעיון ואוהבים אותו, אנחנו נוטים לכוון את כל הרמזים אליו. נקודת מבט אובייקטיבית מגיעה ולפעמים שוברת הנחות שהונחו מראש ועוזרת ל"חזור למציאות" במצבים של עבודה ממושכת על אותו רעיון.

דילוג לתוכן