אז יש לכם רעיון שאתם בטוחים שיהיה להיט או איזושהי תשוקה שבוערת לכם והחלטתם ללכת על כל הקופה, להגשים את החלום ולפתוח עסק. תכננתם, הקמתם ואתם מוכנים למכירה. עכשיו, איך מתחילים לשווק?

העולם הדיגיטלי הגדיל את טווח הלקוחות הפוטנציאלי בצורה משמעותית לעומת העולם לפני 30 שנה למשל.
אז, גם אם חנות הבוטיק שלך הייתה סופר איכותית, כנראה קהל היעד היה מוגבל גיאוגרפית רק לסביבה הקרובה. היום חנות בוטיק יכולה להגדיל את החשיפה לארץ ולעולם כולו באמצעות שיווק נכון.

ומה זה אומר "שיווק נכון"? כמו שאמרנו, יש יתרון עצום לעולם הדיגיטלי – כולם נמצאים שם ולכן יש מבחר ענק של לקוחות פוטנציאליים וכאן אנחנו נתקלים בבעיה.
ממש כמו שנכנסים לחנות סטוק ענקית ומסתחררים. תמיד בחנויות כאלה מתחילים להתבלבל, לקנות דברים שלא תכננו, לדלג על דברים שהיינו צריכים ובעיקר לבזבז כסף. אז ככה זה גם בעולם הדיגיטלי – אם נתחיל לשווק בלי אסטרטגיה מוגדרת נמצא את עצמנו מבזבזים ומפזרים את הכסף שלנו מרוב כל השפע והאפשרויות, וכנראה גם לא נגיע לתוצאות שרצינו.

איך מתחילים לבנות אסטרטגיה מוגדרת?

כדי לבנות אסטרטגיית שיווק אנחנו צריכים להיות מחושבים וספציפיים, לחשוב איך אנחנו יכולים למשוך לקוחות פוטנציאליים – כאלה שבאמת מתעניינים בתחום העסק ולשמור איתם על מערכת יחסים ארוכת טווח שתעזור לכם וגם להם.
כמובן, שהדרך הראשונה וה"קלה" היא לפנות לאיש שיווק שיעשה את כל זה. אבל אנחנו מאמינים במעורבות בעל העסק בתהליכי השיווק, גם אם ברמה המנטלית בלבד, ולכן חשוב שתכירו את שלבי הליבה של תכנון האסטרטגיה, והשלב הראשון שנדבר עליו הוא – הגדרת קהל היעד של העסק.

למה כל כך חשוב להגדיר את קהל היעד?

כשקהל היעד שלנו מוגדר אנחנו יכולים לענות לעצמנו על שאלות נוספות הקשורות לערך של העסק שלנו לקהל הזה. בהתאם לזה אנחנו יכולים לפתח אסטרטגיית שיווק ממוקדת – להוציא מבצעים שמתאימים לצרכים ותחומי ההתעניינות של קהל היעד שלנו. אם נשקיע בשיווק כזה ככל הנראה הוא ייתן לנו תמורה גדולה יותר והכסף שאנחנו משקיעים בו יהיה שווה הרבה יותר.
יתרון נוסף בידיעת מיהו קהל היעד שלי הוא שככה אנחנו יודעים איפה למצוא אותו. לדוגמה – אם קהל היעד שלי הוא בני נוער וצעירים ממרכז הארץ בגילאים 14-22, ככל הנראה הפלטפורמה הנכונה להגיע אליו תהיה האינסטגרם. לעומת זאת, אם קהל היעד שלי הוא גברים בני 35-40 שאוהבים כדורגל כנראה ננסה לגשת אליו באמצעות הפייסבוק, אפליקציות ספורט וקבוצות או עמודים עסקיים שקשורים לכדורגל.

פייסבוק למשל, הוא המלך בשימוש נכון בקהל יעד מוגדר. מפתחי פייסבוק יצרו אלגוריתם משוגע שיודע לפלח בין משתמשים לפי תחומי עניין, גילאים, מיקום גאוגרפי ועוד ועוד. בנוסף, פייסבוק פיתח את פיצ'ר ה-Lookalike שמוצא לכם, בעלי העסק, לקוחות פוטנציאליים חדשים עם מאפיינים דומים ללקוחות הקיימים שלכם! (ועוד לא דיברנו על צביעת קהלים באמצעות הפיקסל בכלל)

אוקיי. אז איך אני מגדיר בדיוק מי קהל היעד שלי?

כדי להגדיר את קהל היעד שלכם, אתם צריכים לענות על כמה שאלות אחרי מחשבה מעמיקה ומחקר יסודי.

  1. תחילה עליכם למצוא מהם המאפיינים של הלקוחות שלכם כיום. התייחסו לקריטריונים: מין, גיל, מיקום גיאוגרפי, מצב משפחתי ותחומי עניין.
  2. אחרי שמיפיתם את הקריטריונים האלו, אחדו אותם ל"טיפוסים". מומלץ להיות מאוד ספציפיים ולא כלליים. למשל, בהגדרת קהל יעד לעסק לזרי פרחים לראש, עדיף לא להסתפק בתשובה "בנות שאוהבת פרחים" אלא "צעירות בגילאים 15-20 שנמצאות באינסטגרם ואוהבות להצטלם" ו-"אימהות פאשניסטיות לילדות בגילאים 4-12".
  3. מצאו איזה ערך נותן העסק שלכם ללקוחות כיום, ואיזה ערך הוא יכול לתת לטיפוסים חדשים שכיום הם לא חלק מקבוצת הלקוחות הקיימת שלכם? (כך אפשר להגדיר מיהם הלקוחות הפוטנציאליים שלנו ולכוון גם אליהם בקמפיינים)

אל תתביישו לדבר עם הלקוחות שלכם או עם אנשים שמתאימים לטיפוסים שהגדרתם. שאלו אותם על העסק שלכם, איזה ערך הוא מביא להם או יכול להביא. תשאלו אותם באילו רשתות הם גולשים הכי הרבה ואיך הם אוהבים לצרוך את התוכן שלהם.
במקום להתבסס על ההנחות שלכם, השתדלו לקבל כמה שיותר מידע מהלקוחות\הטיפוסים. כנראה שהנתונים שהם יספקו לכם קצת יותר מהימנים 🙂

 

דילוג לתוכן